Ambitie | We zijn een klimaatbestendige stad waar de overlast van hitte, droogte en water tot een minimum wordt beperkt en de biodiversiteit wordt bevorderd | |
---|---|---|
Toelichting | We zien de negatieve effecten van klimaatverandering duidelijk in de stad: er zijn plekken waar het in de zomer erg heet wordt en er zijn straten met wateroverlast na een stortbui. We bereiden ons hierop voor en stellen structureel extra geld beschikbaar om uiterlijk in 2050 als stad klimaatbestendig te zijn. We benutten de kansen in de woondealgebieden (Winkelsteeg en Stationsomgeving) en implementeren een klimaatadaptatiestrategie, die we in de eerste helft van 2023 aan de gemeenteraad aanbieden. Ook stellen we het biodiversiteitsplan vast om de belangrijke waarden op gebied van groen en soorten te beschermen, te behouden en te versterken. | |
Doel | We onderzoeken, voorkomen en nemen maatregelen om de negatieve effecten van klimaatverandering op de stad op te vangen. | |
Toelichting | Om de negatieve effecten van klimaatverandering op te vangen, hebben we samen met waterschap Rivierenland, de provincie Gelderland en de gemeenten in de regio Maas en Waal en het Rijk van Nijmegen een Regionale Adaptatiestrategie (RAS) en een Regionaal Uitvoeringsprogramma opgesteld. Afgelopen jaar hebben we de effecten van klimaatverandering in de stad in beeld gebracht. Dit vormt samen met de Omgevingsvisie de grondslag voor onze aanpak voor een klimaatbestendige stad. We werken aan een klimaatadaptatiestrategie om de consequenties van hevige regenval, droogte en hittestress het hoofd te kunnen bieden. We richten ons hierbij op maatregelen op het gebied van groen, waterberging, ruimtelijke projecten en beheer. Tegelijkertijd werken we samen met partners en inwoners aan campagnes om mensen bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering en nemen we concrete maatregelen om het infiltreren van water en het vergroenen van de omgeving te bevorderen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We verbeteren de water- en groenstructuur en zorgen voor meer biodiversiteit | |
Toelichting | Voldoende groen in de stedelijke omgeving heeft talloze voordelen voor inwoners, planten en dieren in de stad. We willen het groen in de stad behouden, versterken en beschermen door een visie en actieplan op te stellen voor de biodiversiteit. Ook planten we nog meer bomen in de stad. We letten daarbij ook op de nabijheid en bereikbaarheid van het groen voor onze inwoners en geven daarbij prioriteit aan de vergroening van stenige gebieden in de stad. We zetten in op een duurzaam watersysteem, op het beter laten infiltreren van hemelwater en het vergroenen van de omgeving. We kiezen waar mogelijk voor minder verharding. We stellen extra budget beschikbaar voor creatieve oplossingen in de openbare ruimte en op bedrijventerreinen. Dit stemmen we zoveel mogelijk af op het natuurlijk systeem, waardoor we de biodiversiteit bevorderen en de bodem verbeteren.We stellen een actieplan op voor de biodiversiteit om dit te realiseren en we breiden de toolbox natuurinclusief bouwen in 2023 uit naar alle nieuwbouw- en renovatieprojecten in de stad. Met structureel extra budget zorgen we voor meer groen in de openbare ruimte en op bedrijventerreinen. We blijven bewoners met campagnes helpen om hun private terrein te vergroenen en klimaatadaptief in te richten. Het groenbeheer en maaibeleid voeren we ten slotte zoveel mogelijk ecologisch verantwoord uit, bijvoorbeeld door meer extensief en gefaseerd te maaien en te werken met inheems en gifvrij plantgoed. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We verbeteren het ecologisch beheer van het groen, de bossen en de natuurgebieden. | |
Toelichting | Om het groen in de stad te behouden en te versterken, zorgen we voor voldoende grondverbetering. We werken met klimaatbestendig en inheems groen. Zo bevorderen we de biodiversiteit in de stad. We gaan het groenbeheer en maaibeleid op plekken met potentie ook steeds meer ecologisch insteken. Daardoor lijdt het groen minder door droogte, vermindert de vatbaarheid voor ziekten en plagen en wordt de openbare ruimte steeds aantrekkelijker. We zorgen ten slotte voor betere verbindingen van het groen in de stad met natuurgebieden in de omgeving. Dit vergroot de migratiekansen voor dieren en de belevingswaarde voor mensen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We hebben een groene, gezonde en vitale omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren. | |
Toelichting | We streven naar een vitale, veilige en gezonde stad, waarin het aantrekkelijk is om te wonen, werken en verblijven. Wetten en regels helpen om gezond en veilig te kunnen leven. Gezonde luchtkwaliteit, een gezond geluids- en lichtniveau en goede bodemkwaliteit zijn hierbij belangrijk. Daarnaast zijn we als gemeente eigenaar en beheerder van een intensief gebruikte openbare ruimte, zowel boven als onder de grond. Hiermee zullen we rekening moeten houden bij ruimtelijke ontwikkelingen en beheer in de stad. Het onderhoud van kapitaalgoederen (groen, riolering, afwatering en speelvoorzieningen) is ten slotte van groot belang voor het functioneren van de openbare ruimte, onder meer op het gebied van veiligheid, leefbaarheid, gezondheid, mobiliteit, aangezicht en recreatie. | |
Doel | We voeren de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater) duurzaam en doelmatig uit. | |
Toelichting | Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen (GRP) is het beleidskader voor onze taken op het gebied van afvalwater, hemelwater, oppervlaktewater en grondwater. Vanuit dit GRP werken we verder aan de uitvoering van een van onze gemeentelijke watertaken. De hoofddoelen van onze wettelijke gemeentelijke watertaken zijn het beschermen van de volksgezondheid, bijdragen aan een leefbare woonomgeving en het beschermen van het milieu. De kaders van de wet bodembescherming ten aanzien van de grondwaterkwaliteit verdwijnen onder de Omgevingswet. De provincie voert regie op de grondwaterkwaliteit op basis van de Kaderrichtlijn Water en de Grondwaterrichtlijn. De focus voor oppervlaktewater is om te voldoen aan de gestelde normen binnen de Kaderrichtlijn Water. De uitkomsten van de evaluatie Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen 2017 – 2023 worden opgenomen in het nieuw op te stellen Water en Rioolprogramma conform de instrumentarium van de Omgevingswet. In 2023 gaan we verder met het opstellen van de ontwikkelingsperspectieven voor de Nijmeegse watertaken. Zo creëren we kansen voor doelmatige verduurzaming van de watersystemen en een klimaatbestendige en waterrobuuste stad. In 2023 starten we met een vervangingsgolf voor de kapitaalgoederen die 40-50 jaar geleden gebouwd zijn. Met deze vernieuwingsgolf lift de werkzaamheden met betrekking tot de gemeentelijke watertaken in mee. Zo worden gebieden zoals kinderdorp Neerbosch, Spoortbuurt en de Kanunnikenbuurt opgepakt. Voor Neerbosch-Oost, Winkelsteeg, Hatert en de Noord-Oostkanaalhavens hebben we samen met het Waterschap Rivierenland de waterbergingsopgaven bepaald, volgend uit het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) voor een watersysteem dat klimaatbestendig is. De maatregelen die daaruit voortvloeien, pakken we zoveel mogelijk samen met gebiedsontwikkelingen op zoals Winkelsteeg/Kanaalzone en Kinderdorp Neerbosch. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zorgen voor een schone omgeving die bijdraagt aan de leefbaarheid van onze inwoners en bezoekers. | |
Toelichting | We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte, ook in het groen. Daarvoor reinigt Dar de groenvakken en meubilair volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied. Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches, bewoners die graag participeren voor een schone stad en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zorgen voor voldoende hondenvoorzieningen zoals hondenlosloopgebieden en / of hondenuitlaatplaatsen (HUP’s). | |
Toelichting | ||
Criteria | ||
Activiteiten | ||
Doel | We hebben een groene omgeving die bijdraagt aan de gezondheid van onze inwoners en bezoekers en uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten. | |
Toelichting | We streven ernaar om van een aantal speelplekken in de wijk centrale, groene ontmoetingsplekken voor jong en oud te maken: groene sociale knooppunten waar gespeeld, gesport en gepraat kan worden. We verbinden dit aan onze doelstellingen op het gebied van onder andere groen, klimaatadaptatie en bodemkwaliteit. Ook op straatniveau kijken we hoe we de straten zo kunnen inrichten dat ontspannen en spelen dichtbij mogelijk zijn. We zorgen daarnaast voor een openbare ruimte die uitnodigt om in beweging te komen door het aanleggen van beweegroutes en aantrekkelijke wandelroutes. We doen dit in overleg met de bewoners. Bewoners kunnen in overleg met de gemeente ook zelf aan de slag gaan om een groen ontmoetingsplekje te realiseren en te onderhouden. Ten slotte onderhouden we waterobjecten die de leefomgeving aantrekkelijk maken om in te verblijven, zoals de bedriegertjes in de binnenstad. Ook bewaken we de waterkwaliteit van de watergangen, vijvers en plassen en communiceren hierover als daar aanleiding voor is. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We dragen mede zorg voor een goede rustplaats voor onze overleden bewoners. | |
Toelichting | We zijn eigenaar van drie begraafplaatsen. In 2000 is het beheer en de exploitatie van deze begraafplaatsen overgedragen aan de Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN). De eisen en verplichtingen die samenhangen met het beheer en/of de exploitatie zijn opgenomen in een exploitatieovereenkomst. De gebouwen die op deze begraafplaatsen aanwezig zijn mogen worden gebruikt voor de exploitatie, maar het onderhoud ervan is de verantwoordelijkheid van de gemeente Nijmegen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We stimuleren natuur-inclusieve stadslandbouw door het ondersteunen van initiatieven | |
Toelichting | Vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten we ons in voor kortere voedselketens en de productie van voedsel in lokale en regionale stadslandbouw. We faciliteren initiatieven uit de stad voor nieuwe voedselconcepten, groene schoolpleinen en schoolmoestuinen. Hierbij nemen we ook de sociale aspecten mee, zoals de Voedselbank, inzet van mensen met achterstand op de arbeidsmarkt en het vergroten van welzijn en gezondheid. We houden ten slotte ook rekening met de kwaliteit van de bodem. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We beheersen, voorkomen en verminderen omgevingslawaai conform vastgestelde normen. | |
Toelichting | Omgevingslawaai is niet alleen hinderlijk, maar kan ook leiden tot stress en ziekte. Gelukkig is het in veel woonwijken van Nijmegen ’s avonds en ’s nachts relatief stil. We willen de hinder waar mogelijk beperken en terugdringen. Dat kan het beste door het omgevingslawaai aan te pakken bij de bron. Daarnaast zetten we in op het goed isoleren van woningen. Bij nieuwe plannen langs potentiële trillingsbronnen is het belangrijk dat er maatregelen worden getroffen die hinder en schade voorkomen. In de Omgevingswet wordt het geluidsbeleid overgedragen aan de gemeente. Als gemeente hebben wij de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan dit beleid. Wij zullen hiervoor voorstellen doen, waarbij we kiezen voor een gebiedsgerichte benadering. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We beheersen, voorkomen en verminderen luchtverontreiniging conform vastgestelde normen. | |
Toelichting | Schone lucht levert een belangrijke bijdrage aan een aantrekkelijke en gezonde stad. Met de uitvoering van zo'n dertig maatregelen willen we zorgen voor minder uitstoot van roet, fijnstof, benzeen en stikstofoxiden in de stad. Dit bevordert de luchtkwaliteit en gezondheid van de inwoners en bezoekers van Nijmegen. Geuroverlast is daarbij een belangrijk nieuw aandachtspunt. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het landelijk schone lucht akkoord (SLA) en de stikstofproblematiek. Dit zijn twee landelijke thema's die ook effect hebben op de ontwikkeling van onze stad en regio. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We beheersen, voorkomen en verminderen bodemverontreiniging conform vastgestelde norm en zorgen voor een ondergrondse ordening die ontwikkelingen mogelijk maakt. | |
Toelichting | De kwaliteit van de bodem is belangrijk voor een vitale stad. We richten ons op het saneren bij verontreiniging, het maken van preventiebeleid en het geven van ruimtelijk advies. Daarnaast werken we aan het verbeteren van de vitaliteit van de bodem. Die wordt namelijk kwetsbaarder door de klimaatverandering. We realiseren ons dat de ondergrond veel raakvlakken heeft met andere programma's. De opgaven die we als stad hebben leiden vaak tot een nog intensiever gebruik van de ondergrond. Dat betekent dat we functies in de ondergrond slim moeten combineren en hier zowel bij het ontwerp als beheer van de stad goed rekening mee houden. | |
Criteria | ||
Activiteiten |
| |
Doel | We voorkomen, beheersen en verminderen schadelijke effecten door bedrijven en industrie. | |
Toelichting | Nijmegen kent een groot aantal bedrijven die vallen onder de Wet Milieubeheer. Veel van die bedrijven zijn gesitueerd op de verschillende grote industrieterreinen. Om de veiligheid van mens en de invloed op het milieu en het klimaat te waarborgen, geven we de ODRN opdracht om toe te zien op de wettelijke eisen door een goede vergunningverlening en een adequate aanpak voor toezicht en handhaving. We vinden dat bedrijven binnen de wettelijke normen moeten produceren. We blijven daar samen met de ODRN strikt op toezien en stellen daarvoor extra middelen beschikbaar. Daarnaast zetten we het in 2021 uitgerolde monitoringssysteem voor luchtkwaliteit rondom Nijmegen-West en Weurt voort. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zorgen voor een verantwoorde en gestructureerde aanpak op het gebied van plaagdierenbeheer, - beheersing en -bestrijding. | |
Toelichting | De preventie en bestrijding van plaagdieren is verankerd in de Wet publieke gezondheid. De wet bepaalt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de volksgezondheid bij het optreden van dierplagen. In gevallen waarin deze optreden moeten we als gemeente nader onderzoek uitvoeren (bijvoorbeeld door inspectie van de riolen) en in ernstige gevallen zelf handelend optreden. Met name ratten kunnen risico’s voor de volksgezondheid met zich meebrengen. In elke stad komen ratten voor, dus ook in Nijmegen. Daarom is het beheersen en bestrijden van ratten in de openbare ruimte een wettelijke taak van de gemeente. | |
Criteria | - De activiteit sluit aan bij het Bouwbesluit | |
Activiteiten | - We zien toe op de naleving van de voorschriften van de bouwverordening over ongedierte, reinheid en preventie. in geval van overtreding treden we handhavend op. | |
Ambitie | We zijn een circulaire stad waar we verantwoord omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken. | |
Toelichting | Wij willen een circulaire stad zijn waarin we energie, water en andere grondstoffen niet verloren laten gaan, maar zoveel mogelijk behouden en zo efficiënt mogelijk hergebruiken. Waar mogelijk sluiten we kringlopen en voorkomen we afval en verspilling door het maximaliseren van de waarde van grondstoffen en producten. Vanuit onze wettelijke zorgplicht kunnen wij voor de huishoudelijke afvalstromen hier direct op sturen. Ons afvalbeleidsplan is daarbij leidend. Voor de bedrijfsmatige afvalstromen is onze rol stimulerend, ondersteunend en faciliterend. Om onze andere circulaire ambities te realiseren, zetten we in op nieuwe businesscases, verdienmodellen en andere vormen van ketensamenwerking. Ook streven we naar zoveel mogelijk hergebruik van grond. Onze visie en aanpak hebben we vastgelegd in het Ambitiedocument Rijk van Nijmegen Circulair, waarin we ons richten op de maakindustrie, de bouw, de zorg en de afvalsector. We willen hierbij zelf het goede voorbeeld geven en initiatiefnemers ondersteunen. We zijn actief in de Circulaire Raad om uitvoering te geven aan de ambities. We werken met de Groene Metropoolregio samen aan ontwikkeling en introductie van de Circulaire Impactladder voor nieuwbouwprojecten. In de bouw kiezen we vaker voor houtbouw en minder voor beton. Dit is landelijk nog een redelijk nieuw thema vraagt om tijd en innovatie. Via ons opdrachtgeverschap kunnen we in de bouw en infrastructuur stappen zetten. Dit is ook nodig voor een toekomstbestendige economie en verstedelijking. Samen met de regio willen we circulair bouwen versnellen en initiatieven ondersteunen die bijdragen aan een duurzame grond-, weg- en waterbouw. | |
Doel | We zorgen voor inzameling van huishoudelijke afvalstromen. | |
Toelichting | Gemeenten hebben de wettelijke zorgplicht voor de gescheiden inzameling en milieuhygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Om hier invulling aan te geven is in Nijmegen een uitgebreide inzamelstructuur ontwikkeld. Hiermee ontzorgen we onze inwoners, behalen we een hoge mate van hergebruik en dragen we bij aan een schone stad. Dar NV voert deze activiteiten uit. In een jaarlijkse overeenkomst leggen we activiteiten vast waarbij we streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Gedurende het hele jaar werken we samen met Dar aan een continue verbetering en optimalisatie van de inzamelstructuur.We willen een circulaire stad zijn. Via ons opdrachtgeverschap willen we zorgen dat er verantwoord wordt omgegaan met grondstoffen. Dat doen we bijvoorbeeld in de Woondealgebieden en in de openbare ruimte. We blijven we samen met The Economic Board en in regionaal verband projecten ondersteunen die bijdragen aan de circulaire doelstellingen en een duurzame grond- weg en waterbouw. In 2024 starten we met de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid , waardoor nog meer huishoudelijk afval opnieuw kan worden gebruikt. We werken met stakeholders in de binnenstad verder aan het stimuleren van afvalscheiding bij bedrijven. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zorgen voor afvalpreventie en verdergaande afvalscheiding bij huishoudens | |
Toelichting | Dankzij het principe van “de vervuiler betaalt” behalen we in de huidige inzamelstructuur een hoge mate van hergebruik. Met de verdere uitrol van de gescheiden inzameling van luiers verwachten we onze eerdere doelstelling van 75% afvalscheiding te halen. In het uit te voeren nieuwe afvalbeleidsplan zetten we de lijnen uit om aan te sluiten bij de nieuwe landelijk geformuleerde doelstellingen. Waarbij er naast een focus op afvalscheiding, ook aandacht moet zijn voor kwaliteit van het ingezamelde afval. We willen deze doelen bereiken door het serviceniveau voor het aanbieden en inzamelen van herbruikbare afvalstromen te vergroten en dat voor restafval te verlagen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We stimuleren een betere afvalscheiding bij bedrijven | |
Toelichting | Bedrijven zijn vrij om hun eigen commerciële afvalinzamelaar te kiezen. In samenwerking met stakeholders willen we gescheiden inzameling van bedrijfsafval stimuleren. Specifiek voor de binnenstad onderzoeken we de mogelijkheid voor gezamenlijk gebruik van de ondergrondse restafvalcontainers. We streven daarnaast naar collectieve en duurzame inzamelsystemen voor de herbruikbare stromen, waardoor er minder logistieke bewegingen nodig zijn. Door het ingestelde containerverbod wordt de aanwezigheid van bedrijfsafvalcontainers in de openbare ruimte teruggedrongen. Dit zorgt niet alleen voor een betere afvalscheiding, maar ook voor een aantrekkelijke binnenstad. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We willen een circulaire economie in onze regio en stimuleren circulair bouwen. | |
Toelichting | We staan voor de opgave om in 2045 de warmtetransitie gereed te hebben. Hiervoor hebben wij, met betrokkenheid van stakeholders, een stapsgewijze aanpak bepaalt richting een aardgasvrije gebouwde omgeving met een tijdspad waarop wijken aansluiten op potentiële alternatieve warmte of energie infrastructuren. Dit betekent dat we kansrijke projecten als eerste uitwerken en we betaalbare en duurzame warmtebronnen en energie moeten vinden voor de verwarming van panden, warm water en koken zonder gas. We werken wijkgericht de kansrijke projecten uit. Per project onderzoeken we samen met betrokken bewoners en partijen wat er mogelijk is. Als er zicht is op een warmtebron werken we een businesscase uit, die we voorleggen aan de gemeenteraad. Om de warmtetransitie mogelijk te maken, moeten we vaart zetten achter het aanleggen van warmtenetten. We gaan vooralsnog uit van een gemeentelijke bijdrage van circa € 30 miljoen voor de komende acht jaar waarbij de gemeente een publiek aandeel kan krijgen in een warmtebedrijf (vanuit Wet collectieve warmte Wcw) wordt 51% publiek voorgeschreven). Om voldoende duurzame warmtebronnen te hebben, werken we kansrijke bronnen uit samen met partners. Met campagnes, collectieve acties, maatwerkadviezen en subsidieregelingen helpen we daarnaast bewoners, bewonersinitiatieven, MKB-bedrijven en organisaties om energie te besparen en zelf op te wekken. We geven prioriteit aan huishoudens met het risico op energiearmoede en woningen die slecht zijn geïsoleerd. Voor het slagen van deze opgave moeten we beroep doen op professionals in de bouw- en installatietechniek. We zien echter dat hier grote tekorten zijn. We willen daarom meer mensen laten leren, werken en innoveren in de techniek. Tenslotte kunnen we deze doelstellingen om te verduurzamen niet bereiken zonder samenwerking met de inwoners in de stad. We zetten hier met verschillende activiteiten extra op in. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We zijn een duurzame en energie neutrale stad, waarin we inwoners en bedrijven ondersteunen bij de energie- en warmte transitie en duurzame inwonersinitiatieven stimuleren. | |
Toelichting | Voor ons klimaat is het van groot belang om minder fossiele brandstoffen te gaan gebruiken. We willen in 2045 energieneutraal zijn. Bovendien is gas duur en de levering onzeker. Dit leidt tot financiële problemen en zorgen bij onze inwoners en bedrijven. We willen zorgen voor de levering van betaalbare warmte en energie in onze stad. Vanuit die verantwoordelijkheid gaan we bewoners, bedrijven en organisaties ondersteunen om te verduurzamen. Dat doen we langs vier sporen: energie besparen door te isoleren, een projectmatige aanpak van de warmtetransitie in de wijken, het opwekken van duurzame elektriciteit en het oplossen van het tekort aan technisch personeel. Maar ook in bredere zin streven we naar een meer duurzame samenleving. Waarbij we nadrukkelijk de initiatieven van inwoners(groepen) willen stimuleren. | |
Doel | We realiseren samen met bewoners en organisaties een energie- en warmtetransitie en verduurzaming in de wijken | |
Toelichting | We staan voor de opgave om in 2045 de warmtetransitie gereed te hebben. Hiervoor hebben wij, met betrokkenheid van stakeholders, een stapsgewijze aanpak bepaalt richting een aardgasvrije gebouwde omgeving met een tijdspad waarop wijken aansluiten op potentiële alternatieve warmte of energie infrastructuren. Dit betekent dat we kansrijke projecten als eerste uitwerken en we betaalbare en duurzame warmtebronnen en energie moeten vinden voor de verwarming van panden, warm water en koken zonder gas. We werken wijkgericht de kansrijke projecten uit. Per project onderzoeken we samen met betrokken bewoners en partijen wat er mogelijk is. Als er zicht is op een warmtebron werken we een businesscase uit, die we voorleggen aan de gemeenteraad. Om de warmtetransitie mogelijk te maken, moeten we vaart zetten achter het aanleggen van warmtenetten. We gaan vooralsnog uit van een gemeentelijke bijdrage van circa € 30 miljoen voor de komende acht jaar waarbij de gemeente een publiek aandeel kan krijgen in een warmtebedrijf (vanuit Wet collectieve warmte Wcw) wordt 51% publiek voorgeschreven). Om voldoende duurzame warmtebronnen te hebben, werken we kansrijke bronnen uit samen met partners. Met campagnes, collectieve acties, maatwerkadviezen en subsidieregelingen helpen we daarnaast bewoners, bewonersinitiatieven, MKB-bedrijven en organisaties om energie te besparen en zelf op te wekken. We geven prioriteit aan huishoudens met het risico op energiearmoede en woningen die slecht zijn geïsoleerd. Voor het slagen van deze opgave moeten we beroep doen op professionals in de bouw- en installatietechniek. We zien echter dat hier grote tekorten zijn. We willen daarom meer mensen laten leren, werken en innoveren in de techniek. Tenslotte kunnen we deze doelstellingen om te verduurzamen niet bereiken zonder samenwerking met de inwoners in de stad. We zetten hier met verschillende activiteiten extra op in. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We realiseren samen met ondernemers en organisaties een energie- en warmtetransitie en verduurzaming bij bedrijven | |
Toelichting | Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van het gasverbruik en voor 75% van het elektriciteitsverbruik in Nijmegen. Een belangrijke doelgroep in de energietransitie dus. Wij vinden dat bedrijven zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen om energie te besparen. Hiertoe zijn bedrijven die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas gebruiken al wettelijk verplicht. Wij blijven bedrijven hierop controleren en nemen maatregelen als hieraan niet wordt voldaan. Daarnaast blijven we bedrijven onafhankelijk en pro-actief benaderen voor versnelling in de energie- en warmtetransitie. Belangrijk aandachtspunt is de netcongestie in het aanwezig elektriciteitsnetwerk. Zelf geven we het goede voorbeeld door onze CO2-footprint te verkleinen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We benutten kansen voor het opwekken en gebruiken van duurzame energie | |
Toelichting | Een volledig duurzame energievoorziening is ondenkbaar zonder regionale samenwerking. Nederland is opgedeeld in 30 regio’s, die elk een Regionale Energie Strategie maken, waarin zij aangeven welke bijdrage ze kunnen leveren aan deze doelstelling. Op regionale schaal werken we samen met gemeenten, provincie, waterschappen en vele lokale stakeholders aan dit voorstel voor de opwek van grootschalige duurzame energie en een zogeheten ‘regionale structuur warmte’. Onze inzet is om zo veel mogelijk duurzame energie binnen de eigen grenzen op te wekken. We grijpen daarom alle mogelijkheden aan om duurzame elektriciteit op te wekken door energieprojecten te faciliteren en het plaatsen van zonnepanelen op daken te stimuleren. Al deze ontwikkelingen leiden samen met de groei van de stad tot een explosieve groei van vraag en aanbod op het elektriciteitsnet. We kiezen voor een actieve aanpak van het tekort op het elektriciteitsnet en laadinfrastructuur. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
|