Indicatoren
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Gevraagd door raad: | |||||||||
Aantal verkeersongevallen met letsel per 100.000 inwoners | 45 | 64 | 61 | 45 | 41 | 30 | 37 | 37 | |
Gemiddelde benchmark | 70 | 89 | 94 | 104 | 108 | 103 | 90 | 115 | |
Aantal personenauto's van particulieren per 1.000 inwoners | 354 | 352 | 354 | 359 | 362 | 363 | 364 | 372 | 377 |
Gemiddelde benchmark | 358 | 357 | 358 | 361 | 364 | 366 | 367 | 373 | 376 |
Aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische auto's | 385 | 534 | 710 | 1.011 | |||||
Gemiddelde benchmark | 539 | 676 | 841 | 1.236 |
Toelichting
Gemiddelde benchmark
Het gemiddelde voor de steden Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen en Tilburg.
Aantal verkeersongevallen met letsel per 100.000 inwoners
Dit aantal varieert in 2021 van 37 in Nijmegen tot 287 in Leiden. De sterk uiteenlopende aantallen per stad wekken de indruk dat administratieve factoren de benchmark voor deze verplichte indicator vertekenen.
Aantal personenauto's van particulieren per 1.000 inwoners
Dit cijfer is exclusief de personenauto’s op naam van bedrijven. Hierdoor wordt de vertekening opgeheven die ontstaat door de concentratie van (leasebedrijven) in enkele steden.
Percentage inwoners dat gebruik maakt van deelvervoer
Dit gaan we tweejaarlijks uitvragen via de Burgerpeiling. Najaar 2023 vind de volgende Burgerpeilingmeting plaats.
Klik hier voor meer onderzoeksuitkomsten/statistieken over bereikbaarheid:
Stads- en Wijkmonitor 2023