Ambitie | We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar en leefbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers. | |
---|---|---|
Toelichting | De komende jaren worden er veel woningen bijgebouwd en zal de bevolking met ongeveer 10% tijd fors groeien. Onze stad moet stad bereikbaar blijven voor bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom voeren we versneld mobiliteitsmaatregelen door. Daarnaast zien we dat andere grote opgaven, zoals klimaatadaptatie, energietransitie en groen, vragen om meer ruimte. Mobiliteit krijgt nu relatief veel ruimte in onze straten. Dit is een extra argument om in te zetten op meer ruimte-efficiënte mobiliteit. Hiervoor is er niet één oplossing, maar is een totaalpakket nodig waarbij vooral wordt ingezet op actieve, duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit. We geven prioriteit aan de voetganger, de fiets, het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Door te investeren in deze vervoersmiddelen zorgen we ervoor dat de stad ook bereikbaar blijft voor de auto, zonder dit ruimtelijk te faciliteren. We maken keuzes in welke vervoersstroom we waar faciliteren. Daarnaast zetten we voor zowel bewoners als bedrijven in op meer thuiswerken en reizen buiten de spits om het wegennet zo efficiënt mogelijk te benutten. Hierbij werken we samen met partners in de stad, zoals duurzaam bereikbaar Heijendaal en onderwijsinstellingen. Hoe we de mobiliteitstransitie gaan versnellen is uitgewerkt in het ambitiedocument mobiliteit en in de in juni 2023 vastgestelde agenda ‘versnelling mobiliteitstransitie’. Welke maatregelen we wanneer gaan treffen werken we uit in het uitvoeringsprogramma versnelling mobiliteitstransitie. | |
Doel | We hebben een optimale bereikbare stad door een goede balans tussen de vervoersmodaliteiten (vracht)-auto, OV, fiets, vaartuig en voetganger. | |
Toelichting | We willen onze stad voor iedereen bereikbaar houden; voor een inwoner die haar auto echt nodig heeft, voor ouderen, voor bezoekers van het centrum, etc. Om dat te borgen, willen we graag dat “ons asfalt” zo effectief mogelijk gebruikt wordt. Een voetganger of fiets neemt minder ruimte in beslag dan een auto; als iemand met het OV reist of fietst, creëert hij of zij daarmee ruimte voor een (bij voorkeur deel)auto. We geven daarom ruim baan aan de voetganger en leggen een netwerk aan van aantrekkelijke looproutes van, naar en in de binnenstad en rondom andere centrale bestemmingen, zoals de universiteit. Op het stationsplein en in de winkelstraten gaan we de verkeersstromen zoveel mogelijk van elkaar scheiden en maken we goede voetgangersverbindingen van het station naar de binnenstad. Goede loop- en fietsroutes en adequaat en kwalitatief openbaar vervoer zorgen voor een stad die voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Dit betekent dat de stad ook bereikbaar is voor ouderen en mensen met een beperking. De toename van het aantal fietsers willen we faciliteren, met aandacht voor de uitbreiding van het fietsnetwerk, de kwaliteit en breedte van de huidige fietsroutes. En natuurlijk zorgen we ook voor voldoende en kwalitatieve fietsparkeermogelijkheden. De nieuwbouwlocaties liggen dichtbij openbaar vervoerknooppunten. Om de bereikbaarheid te garanderen vinden we het van groot belang dat treinstations en busverbindingen goed functioneren en dat er voldoende en goed ontsloten transferia zijn aan de rand van de stad met een goede/aantrekkelijke overstap op het ov. Ook zetten we in op elektrische deelmobiliteit en het faciliteren van laadinfra voor elektrische voertuigen. Deelmobiliteit kost ons minder openbare ruimte en gebruikers hebben een bredere keuze aan vervoersmiddelen. We verbeteren de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het busvervoer in onze stad.Door het aanbieden van voldoende alternatieven is het mogelijk om de binnenstad verblijfsvriendelijker te maken en daarmee het parkeren op straat grotendeels te verwijderen. | |
Criteria | · We streven naar een gelijkwaardige of verbeterde bereikbaarheid voor de duurzame vervoersmiddelen lopen, fietsen en OV als uitkomst van het stadspanel. | |
Activiteiten | · We maken een uitvoeringsplan voor de versnelling van de mobiliteitstransitie. | |
Doel | We hebben goed bereikbare (economische) kerngebieden, zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau. | |
Toelichting | De verdere verdichting van de stad, zowel qua woningen als qua werkgelegenheid, is alleen mogelijk als we de bestaande infrastructuur beter benutten. Voor de bereikbaarheid van de (economische) kerngebieden zetten we daarom in op het stimuleren van meer ruimte-efficiënte vervoersmiddelen en mobiliteitshubs. Dit zijn essentiële schakels om flexibel en naadloos reizen in de keten mogelijk te maken. Dit alles vraagt om samenwerking tussen overheden, werkgevers en vervoerders. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking in de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heijendaal op de campus Heijendaal. Dit soort samenwerkingen zetten we voort. Daarnaast lobbyen we op bovenlokaal niveau (regio, provincie en rijk) voor de bereikbaarheid van Nijmegen. Bijvoorbeeld voor de aanpak van knooppunt Bankhoef en de A15. | |
Criteria | · We streven naar verbetering van het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische kerngebieden is samenwerking met bedrijven, instellingen en mede overheden. | |
Activiteiten | · We ontwikkelen en geven uitvoering aan gebiedsgebiedsgerichte projecten om de bereikbaarheid van het (economisch) kerngebied te borgen. Onder andere rond Knoop 38 en Campus Heijendaal. | |
Doel | We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt. | |
Toelichting | De Oostkanaalhaven is een van de grootste binnenhavens van Nederland en daarmee van groot belang voor de Nijmeegse (en regionale) economie. Gemeentelijk, landelijk en regionaal wordt ingezet op multimodaal vervoer. Om het wegennet te ontlasten, wordt vervoer over water (en spoor) gestimuleerd. Dat is alleen mogelijk als de haven toegankelijk blijft en dus het onderhoud op orde is en vestiging van water gerelateerde bedrijvigheid nog meer wordt gestimuleerd. | |
Criteria | -Nauwe samenwerking met gemeente Arnhem en Tiel, provincie en Rijkswaterstaat en met reeds gevestigde (water gerelateerde) bedrijven in de Oostkanaalhaven. | |
Activiteiten | · We gaan verder met baggeren in de kanaalhavens in 2023 en onderzoeken of de andere havens ook meegenomen kunnen worden. Dit doen we samen met de provincie en de Rijksoverheid. | |
Doel | We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets. | |
Toelichting | In onze (binnen)stad komen wonen, werken en bezoeken, winkelen, ontspannen en ontmoeten samen. Het hart van onze stad is een levendige plek; ook de gebieden rondom nieuwbouwlocaties en OV-knooppunten kennen een grootstedelijke drukte. De komende jaren groeit de stad verder door. Rondom stationsknopen bouwen we bij voorkeur met een zeer lage parkeernorm of nulnorm, maar ook op andere plekken bouwen we op een manier die minder automobiliteit veroorzaakt. In de binnenstad zetten we in op een meer verblijfsvriendelijk karakter. Dit betekent meer ruimte voor de voetganger, de fiets, groen en klimaatadaptatie en minder ruimte voor de auto(mobilist). We zetten in op een passend parkeeraanbod aan de randen van het centrum of in hubs aan de randen van de stad. Zo dragen we bij aan de bereikbaarheid van onze stad en meer leefbaarheid. Fietsparkeren heeft onze aandacht, zowel in het centrum als bij nieuwbouw. | |
Criteria | · We willen inzetten op een gedragsverandering om bezoekers aan de (binnen)stad aan te zetten niet met de auto te komen. Het tarief voor parkeren op straat gaat omhoog en het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers neemt af. Daardoor is er meer ruimte voor andere functies in de openbare ruimte. | |
Activiteiten | · We voeren de parkeernota verder uit, evalueren deze en kijken of wijzigingen nodig zijn. Dit nemen we mee in het uitvoeringsplan voor de versnelling van de mobiliteitstransitie. | |
Doel | We brengen en houden de kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair en civiele kunstwerken op orde. | |
Toelichting | We onderhouden wegen en civiele kunstwerken (bruggen/viaducten) volgens nationale kwaliteitsnormen. Kapotte weg- en stoepdelen repareren we. Als verharding van een weg of straat geheel versleten is, wordt deze vervangen. Daarnaast onderhouden we de overige onderdelen van de weginrichting zoals de verkeerslichten, straatmeubilair, bebording en openbare verlichting. Bewoners worden bij de inrichting betrokken via participatieprojecten, de Meld- en Herstel-App en Nijmegen.mijnwijkplan.nl | |
Criteria | · De verbindingsweg (doorgaande wegen) dient minimaal te voldoen aan kwaliteitseis 5. | |
Activiteiten | · We beheren en onderhouden de infrastructuur op basis van meerjarige programma’s. We geven hiervoor ook opdrachten aan derden: aannemers, Dar, etc. | |
Doel | We hebben zo min mogelijk vuil en rommel op straat om Nijmegen bereikbaar te houden. | |
Toelichting | We werken aan een opgeruimde en schone openbare ruimte. Daarvoor reinigt Dar de straten en stoepen volgens de afgesproken beeldkwaliteit van het betreffende gebied. Ook werken we met doelgerichte projecten, inzet van coaches met bewoners die graag participeren voor een schone stad en inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jaarlijks wordt herfstblad geruimd en voor bewoners bladkorven ter beschikking gesteld. | |
Criteria | · Reinigen op basis van beeldsystematiek systeem. Dit wordt getoetst aan de hand van het (steekproefsgewijs) meten van de beeldkwaliteit. | |
Activiteiten | · We verlenen opdracht aan Dar voor het schoon houden van straten. | |
Doel | We maken het verkeer veiliger. | |
Toelichting | Het aantal ongevallen binnen de gemeente Nijmegen neemt de laatste jaren, na een daling weer toe. Ten opzichte van andere gemeenten is het veiligheidsrisico in Nijmegen laag. De aantallen ongevallen onder fietsers is stabiel, wat gelet op de toename van het fietsgebruik positief is. Dit willen we graag zo houden en waar mogelijk weer terugbuigen naar een daling van het aantal ongevallen. Hierbij is het belangrijk in te zetten op inrichting, educatie en voorlichting en handhaving. Bij groot onderhoud wordt gekeken of de veiligheid vergroot kan worden door bijvoorbeeld de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur of de inrichting aan te passen aan de Duurzaam Veilig-richtlijnen. Daarnaast rollen we samen met de provincie Gelderland en de gemeenten in de regio educatieprogramma’s en voorlichtingscampagnes uit. Handhaving op onder andere snelheid in het verkeer en alcohol- of drugsgebruik is een taak van de politie; hier hebben we als gemeente geen invloed op. Wel is dit het geval voor onder andere foutparkeren en kleine verkeersovertredingen (afdeling Toezicht). | |
Criteria | · We streven naar een afname van het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers per jaar. | |
Activiteiten | · We voeren ons risico gestuurde uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid uit. | |
Doel | We zorgen dat de brandkranen in de openbare ruimte bereikbaar en bruikbaar zijn | |
Toelichting | ||
Criteria | ||
Activiteiten | We controleren jaarlijks de brandkranen in de openbare ruimte, toetsen deze op bereikbaarheid voor de brandweer en functioneren van de kranen. Waar nodig zorgen we dat de brandkranen zo snel mogelijk weer functioneren. | |
Ambitie | We hebben een stad die duurzaam bereikbaar is. | |
Toelichting | De stad groeit; er komen meer Nijmegenaren bij. Het autobezit kan niet met hetzelfde percentage groeien, daarvoor is te weinig ruimte op de wegen. Om onze stad duurzaam bereikbaar te houden moeten we daarom ander mobiliteitsgedrag stimuleren. Naast het stimuleren van actieve mobiliteit (lopen en fietsen) en gebruik van het OV bieden we ook vervoermiddelen aan die onze inwoners in staat stellen zonder eigen auto overal naartoe te gaan. Ook pakken we andere aspecten van duurzaamheid op het mobiliteitsgebied aan. Wij streven samen met de regio naar zero emissie bussen vanaf december 2024 (start nieuwe ov-concessie). We zetten in op een verantwoorde groei van deelmobiliteit door het aantal deelauto’s en -bakfietsen te laten groeien en het aanbod van free floating deeltweewielers te evalueren. We stimuleren elektrisch rijden zo goed mogelijk, waarbij de betaalbaarheid voor individuele bewoners en voor bedrijven en voldoende laadfaciliteiten een randvoorwaarde zijn. Hiervoor is een plaatsingsplan opgesteld waarbij tot 2025 de prognose is om 700 laadpalen bij te plaatsen. | |
Doel | We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer). | |
Toelichting | Duurzame vervoerswijzen hebben de voorkeur boven het gebruik van de auto. Ze zijn beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en zorgen voor een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. We doen dit door enerzijds de kwaliteit van deze duurzame vervoerswijzen te verbeteren en anderzijds door in te zetten op gedragsverandering. Ook zetten we in op deelmobiliteit. | |
Criteria | · We vinden dat iedere wijk minimaal 2x per uur met openbaar vervoer verbonden moet zijn met het centrum. | |
Activiteiten | · We ondersteunen en geven uitvoering aan het programma Slim & Schoon Onderweg van de regio Arnhem & Nijmegen, gericht op duurzame mobiliteit en gedragsverandering. Dit betekent onder meer een aanpak via de werkgevers en de campussen en het aanbieden van mobiliteitshubs en mobiliteit als een service (MaaS). | |
Doel | We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer. | |
Toelichting | Ambities uit het Klimaatakkoord streven voor Nederland naar bijna 2 miljoen elektrische auto’s in 2030, het jaar dat auto’s met verbrandingsmotoren in Nederland niet meer verkocht mogen worden. De benodigde laadinfrastructuur voor deze transitie moeten we komende jaren realiseren. Hiervoor nemen we deel aan de concessie van de Gelders Overijsselse agenda laadinfrastructuur (GO-RAL). Op provinciaal niveau is afgesproken in 2030 een zero-emissie regionaal busvervoer te hebben, waarbij vanaf 2025 alle nieuwe bussen emissievrij zullen zijn. Wij streven samen met de regio naar zero emissie bussen vanaf december 2024. We willen de transitie richting elektrisch rijden zoveel mogelijk combineren met de transitie richting deelmobiliteit. Daarbij motiveren wij aanbieders van verschillende deel-modaliteiten om op een aantrekkelijke en toegankelijke wijze emissievrije vervoersmiddelen in te zetten. | |
Criteria | . Afname van de CO2 uitstoot van het gemotoriseerd verkeer | |
Activiteiten | · We streven samen met de provincie naar een goede aanbesteding (duurzaam, bereikbare wijken, toegankelijk, etc.) van de concessie voor het openbaar vervoer. | |
Doel | We stimuleren slimmere en schonere logistiek | |
Toelichting | Logistiek is essentieel voor het goed functioneren van de stad, maar levert ook de nodige overlast op, zowel qua uitstoot als onveiligheid en drukte in de winkelstraten. We streven naar minder kilometers ( slimmer, minder voertuigen, efficiënter beladen) en schonere kilometers (voertuigen zonder schadelijke uitstoot). Er zijn veel verschillende soorten logistiek, denk aan pakketbezorging, bevoorrading winkels en horeca, bouwlogistiek, servicelogistiek, afvalstromen etc. Iedere vorm van logistiek vergt een andere aanpak. | |
Criteria | · Een aantrekkelijker verblijfsklimaat in gevoelige gebieden, waaronder het centrum. | |
Activiteiten | · We zorgen voor een intensieve communicatiecampagne om de zero emissie zones voor stadslogistiek vanaf 2025 in de binnenstad, Hof van Holland en Heijendaal kenbaar te maken, ook bij kleinere bedrijven die daar nu naar verwachting nog onvoldoende van op de hoogte zijn. |