Paragrafen

Verbonden partijen

MGR Werkbedrijf/IRVN

De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.

Openbaar en gemeentelijk belang

WerkBedrijf
D
e module Werkbedrijf voert de re-integratietaken van de Participatiewet uit, taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening en het onderdeel arbeidsmatige dagbesteding (‘Op weg naar werk’) op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning uitgevoerd.

iRvN
De module iRvN voert  ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten als het rijbewijs. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen is daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol grotendeels voor Nijmegen vervult (met uitzondering van de applicaties voor financieel beheer, geo/basisregistraties en enkele specifieke apps in de openbare ruimte) en voor een klein aandeel (circa 10-20%) voor het Werkbedrijf en enkele applicaties van regiogemeenten.

Actualiteiten en risico's

WerkBedrijf
De huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het evaluatie-onderzoek bij WerkBedrijf van eind ’21 geven aanleiding voor een nieuw regionaal arbeidsmarktbeleid. Het huidige beleidsplan ’Werk voorop!’ is van kracht tot en met 2023.

In december 2023 zullen de gemeenteraden in Rijk van Nijmegen een besluit nemen over het nieuwe arbeidsmarktbeleidskader voor de jaren 2024-2028.

De Dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) tussen gemeenten en WerkBedrijf, waarin afspraken over de uitvoering van de regionale en lokale dienstverlening vastleggen, worden gebaseerd op het actuele beleidskader.
Voor de DVO van 2024 is het nieuwe beleidskader 2024-2028 leidend. Uiteraard zijn de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt het uitgangspunt voor de dienstverlening door WerkBedrijf. Er is sprake van een mismatch op de arbeidsmarkt, zowel kwantitatief als kwalitatief. In de uitvoering zijn bij zowel gemeente als WerkBedrijf al zaken aangescherpt, bijvoorbeeld in de samenwerking en afstemming op casusniveau, het ombuigen van vacatures bij ondernemers en de inzet van scholing.

Een belangrijke ontwikkeling is dat vanaf 2023 de verdeling van de participatiemiddelen (het klassieke re-integratiebudget) van het rijk in het gemeentefonds niet meer direct herleidbaar zijn. Dat betekent dat gemeenten niet meer automatisch een toegewezen en herkenbaar participatiebudget overhevelen aan WerkBedrijf, zoals dat jaren gebruikelijk was en zoals dat is vastgelegd in de juridische regeling van de MGR. Aangezien de impact van de nieuwe financieringssystematiek groot blijkt, kiezen gemeenten ervoor het laatst herkenbare Participatiebudget van 2022 (geïndexeerd) op te nemen in de begrotingen van de MGR voor de jaren 2023 en 2024. Ten tijde van vaststellen van de begroting beraden gemeenten op de financiering van WerkBedrijf vanaf 2025.
De afspraken over het nieuwe financiële kader worden onderdeel van het regionaal beleidskader 2024-2028.

IRVN
Jaarlijks actualiseren en monitoren Nijmegen en iRvN op wederzijdse resultaatverwachtingen.
IT-veiligheid vraagt toenemende aandacht en naar aanleiding van de jaarlijkse boardletter, het regionale rekenkamerrapport 2022, een risico rapportage 2022 (Cuccibu) en een GAP analyse door iRvN in 2022, is een roadmap i-veiligheid ontwikkeld. De roadmap i-veiligheid zet alle gevraagde verbeteractiviteiten afgezet tegen de risicobeheersing op een rij en in volgorde. Jaarlijks kan hierover met de Raad (Auditcommissie) de voortgang op gemonitord worden. Hierin is opgenomen het specifieke informatieveiligheidsprogramma iRvN dat met een extra structurele financiële impuls loopt tot en met 2027.  Deze zijn gericht op eerdere signalereingen van bedreigingen en preventieve maatregelen zowel technisch als ten aanzien van het informatiebewustzijn.
De evaluatie van de iRvN in 2021 geeft aanleiding tot het continuering van de organisatie die naast het gebruikelijk beheer of uitvoering zich ook richt op modernisering en innovatie. In 2022  is deze ontwikkeling ingezet en de bedrijfsvoering in ontwikkeling op basis van een vastgesteld strategisch personeelsplan. Eén van de grootste zorgen daarin blijft het aantrekken/behouden  van voldoende personeel, gezien de krapte op de IT-arbeidsmarkt.
Het regionale portefeuillehoudersoverleg digitalisering geeft sinds 2023 de eerste richting aan het samenstellen van een regionale samenwerkingsagenda besproken en laten ontwikkelen. Daarvoor is een aangepaste governance in 2023 ontwikkelt die in 2024 naar verwachting verder ingericht kan gaan worden.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:35:52 met de export van 11/06/2023 14:20:52