Paragrafen

Verbonden partijen

Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gelderland-Zuid

Openbaar en gemeentelijk belang

De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van Maatschappelijke opvang, Toezicht, Wet verplichte GGZ en Jeugd uit.

Actualiteiten en risico's

Veilig Thuis (VT)
In juni 2023 heeft het kabinet de Hervormingagenda Jeugd vastgesteld met de koers voor de periode 2023-2028. Ter uitvoering van de agenda wordt in het najaar 2023 wetgeving voorbereid. In verband met het demissionaire kabinet en de verkiezingen is het  onzeker of dit wetsvoorstel in behandeling wordt genomen. Dat geldt ook voor de ambitie om de jeugdbeschermingsketen  financieel houdbaar te maken.
In  het kader van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming is in 2023 een Toekomsttuin gestart in stadsdeel Dukenburg. VT neemt deel aan deze Toekomsttuin en dit loopt door in 2024.

Nadat in het voorjaar de werkvoorraad bij  VT in het voorjaar 2023 flink was gestegen, zijn maatregelen genomen om de werkvoorraad beheersbaar te houden. Onder meer door aangescherpte afspraken met de buurtteams en de inzet van generalisten is de piek in werkvoorraad, dus ook de wachttijden, afgenomen.
Wij blijven hierover intensief in gesprek met de GGD.

Begrotingssystematiek VT
Vanaf 2024 werkt VT met een nieuwe begrotingssystematiek; op basis van een besluit van het AB 15 maart 2023 wordt een formatiebegroting opgesteld op basis van de formatie van de afgelopen 3 jaar. Vanaf 2024 kan VT specifiek voor het product VT van het jaarresultaat een reserve vormen (tot maximaal 5% van de VT-omzet) om schommelingen in de formatiekosten op te vangen.

Indexering
De begroting voor 2024 houdt rekening met indexering van de uniforme inwonersbijdrage voor 2024 met 5,32%. Dit leidt tot een structurele uitzetting van € 1.461.329 (aandeel Nijmegen € 584.426).

Loonkostenontwikkeling en prijsstijgingen
In verband met uitzonderlijke loonkostenontwikkeling (9,92%)  in 2023 wordt afgeweken van de afspraak, dat pas in het eerstvolgende jaar op basis van nacalculatie het budget voor loonkosten structureel wordt aangepast.  In 2023 is middels een begrotingswijziging extra budget beschikbaar gesteld om de onvoorziene cao-ontwikkeling te kunnen bekostigen (aandeel Nijmegen € 563.777).  De prijsstijging voor materiële kosten  in het jaar 2023 heeft de GGD opgevangen binnen haar reserve.

Algemene reserve
De algemene reserve van de GGD is na de toevoeging van het positieve resultaat 2022 gestegen met € 524.000 gestegen tot € 2.200.000. De begroting 2024 sloot met een negatief resultaat en er zullen een aantal tegenvallers uit 2023 moet worden opgevangen. We verwachten dat de Algemene Reserve voldoende op niveau blijft, omdat de overeengekomen streefwaarde (als aandeel van de omzet) lager uitvalt, omdat de omzet van de GGD in 2023 aanzienlijk lager was dan in 2022 (de omzet was toen 40% hoger in verband met de corona-uitgaven voor  test- en vaccinatielocaties).

Data- en informatiegestuurd werken
Na twee jaar incidentele financiering heeft het AB ingestemd met een structurele uitzetting van de begroting met € 175.275 (aandeel Nijmegen € 55.208). Met deze middelen kan de GGD zijn kerntaak van de Publieke Gezondheidszorg informatiegestuurd werken invulling geven. Vanaf 2023 is veel informatie te vinden op www.gezondheidincijfers.ggdgelderlandzuid.nl

Organisatieontwikkeling GGD
Op basis van het rapport Versterken van de Organisatie is een organisatieontwikkeling gestart om de aansturing van de organisatie te versterken en toekomstbestendig te maken. Na een nadere onderbouwing heeft het AB in september ingestemd met de structurele uitzetting  van € 330.000.

Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is ook in 2023 hoog gebleven. Er is in  samenwerking met de deelnemende gemeenten een project gestart in samenwerking met de ketenpartners om de groei van het aantal meldingen bij het Meldpunt Bijzondere Zorg om te buigen.  Voor 2024 is nog een tekort geraamd van € 312.800 op het product Bijzondere Zorg. Dit tekort wordt  voor 2024 nog eenmaal ten laste gebracht van de reserve Beschermd Wonen van centrumgemeente Nijmegen.

Meerjarenstrategie 2024-2027
In 2023 is de GGD gestart met het proces van de herijking van de meerjarenstrategie 2020-2023.
De geactualiseerde meerjarenstrategie zal in voorjaar 2024 worden vastgesteld door het AB.

Nieuwbouw GGD
Na vertraging door een rechtszaak over de verwerving van het parkeerterrein ligt de voorbereiding van de nieuwbouw  aan de Prof. Bellefroidstraat weer op schema. Na de definitieve aanbesteding en de verwerking van de BDB indexering stijgen de meerkosten tot € 479.264. In 2021 is de begroting reeds structureel met € 95.475 opgehoogd. De overige meerkosten zijn van toepassing vanaf het moment dat het gebouw is opgeleverd (vanaf de begroting  2025).

IZA/GALA
Naar aanleiding van het  landelijk Integraal Zorg Akkoord en het Gezond en Actief leven-akkoord hebben de deelnemende gemeenten een regiobeeld opgesteld voor het Rijk van Nijmegen. Samen met de GGD (o.m. gezondheidsmakelaars) werkt de gemeente aan de Iza/Gala-doelen.  

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:35:52 met de export van 11/06/2023 14:20:52