Werk en Inkomen

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie: We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk

Doel: We willen uitkeringsgerechtigden met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt meer kans geven op duurzaam betaald werk
Activiteiten

  • We bieden intensieve en integrale begeleiding.

Wanneer er sprake is van werkloosheid, bieden we werkzoekenden en werkgevers ook in 2024 samen met WerkBedrijf intensieve begeleiding aan en zetten we instrumenten in zoals loonkostensubsidies, jobcoaching, proefplaatsingen en/of (om)scholingen.  Professionals van de gemeentelijke afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht, de buurtteams en WerkBedrijf werken steeds meer en nauwer met elkaar samen, ook op elkaars locatie. We stellen de inwoner centraal, en hebben aandacht voor de brede, persoonlijke situatie, we kijken naar bestaanszekerheid en leveren maatwerk. Professionals van de afdeling Inkomen, Zorg en Leerrecht (IZ&L) werken vanuit de visie Mens als Middelpunt en gaat aan de slag met het doorvoeren van verdere verbetering van (digitale) dienstverlening in het sociaal domein.

  • We zorgen voor de uitvoering van het regionaal arbeidsmarktbeleidsplan  en de uitvoering van de Dienstverleningsovereenkomst met WerkBedrijf.

Eind 2023 wordt het nieuwe arbeidsmarktbeleidsplan voor 2024-2028 vastgesteld. Dit plan sluit aan op de huidige economische en maatschappelijke ontwikkelingen. De krapte op de arbeidsmarkt en de uitkomsten van het evaluatieonderzoek bij WerkBedrijf zijn hierin leidend. We zetten meer in op dienstverlening voor specifieke groepen, zoals jongeren, statushouders, ouderen en kandidaten met een arbeidsbeperking. De afspraken leggen we vast in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met WerkBedrijf en deze afspraken monitoren we.

  • We continueren de Maatwerkbanen.

We bouwen het aantal Maatwerkbanen de komende jaren geleidelijk op. Ons doel voor 2024 is een goed overzicht krijgen op de relevante kosten en baten (zowel maatschappelijk als financieel) van deze maatwerkbanen voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

  • We geven meer aandacht en begeleiding aan inwoners die langdurig afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering.

We zetten het project “Doe je mee” voort in samenwerking met WerkBedrijf tot eind 2024. We evalueren en monitoren de uitkomsten en bekijken hoe en wat we kunnen integreren in onze dienstverlening (Mens als Middelpunt) na 2024. We willen bijstandsgerechtigden ook na afloop van het project in beeld houden om hen te begeleiden.  

Doel: We bieden mensen perspectief op zinvol werk en leggen verbinding tussen werk, inkomen, onderwijs, welzijn en zorg
Activiteiten

  • Wij zetten het Regionaal MobiliteitsTeam Rijk van Nijmegen voort en ontwikkelen deze verder door.

Het regionaal mobiliteitsteam (RMT) continueren we. Deze ondersteuning is aanvullend op reguliere dienstverlening van sociale partners, UWV en gemeenten. We evalueren en monitoren de voortgang. De ervaringen van het RMT worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het samenwerkingsverband waarin werkgevers-, werkzoekenden- én werkendendienstverlening ontschot door alle betrokken partijen op de regionale arbeidsmarkt (sociale partners, UWV en gemeenten) wordt aangeboden. Dit doen we samen met de partners van de Regionale Tafel Arbeidsmarkt, aangevuld met de vakbonden, werkgeversorganisaties en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

  • We coördineren de regionale aanpak jeugdwerkgelegenheid en ontwikkelen deze verder door.

We nemen onze regierol als centrumgemeente voor de regio Rijk van Nijmegen. Bij deze aanpak werken onder andere onderwijs, UWV, WerkBedrijf, team Leerrecht en RMC en gemeenten samen. De huidige aanpak loopt tot en met 2024. We treffen voorbereidingen voor een nieuwe vierjarige aanpak en sluiten aan bij komende wetswijzigingen, waarbij de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt nog belangrijker wordt.

  • We bevorderen de regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio.

Binnen onder andere de Regionale Tafel Arbeidsmarkt (RTA) werken gemeenten, UWV, Werkbedrijf, VNO-NCW, vakbonden, ROC, HAN en ECN) met elkaar samen met een uitvoeringsagenda.

Doel: We bestrijden de financiële risico’s die samenhangen met een slechte gezondheid voor huishoudens onder de Nijmeegse armoedegrens
Activiteiten

  • We dragen bij aan het verkleinen van gezondheidsverschillen.

Sinds 2023 is het beperkt aanvullende pakket beschikbaar binnen de CAZ. Dit pakket is met name aantrekkelijk voor jongeren met een laag inkomen. Zij hebben vaak een extra zorgvraag, maar niet zoveel zorg nodig dat ze een gemiddeld aanvullend of sterk aanvullend pakket nodig hebben. In 2024 willen we dat meer jonge inwoners met dit beperkt aanvullende pakket meedoen aan de CAZ, zodat zij goed verzekerd zijn tegen een betaalbare prijs. Daarnaast stimuleren wij inwoners om voldoende groente en fruit te eten, door onze samenwerking met de Voedselbank en de Vincentius Vereniging.

  • We breiden de samenwerking met huisartsen uit.

Zo organiseren we webinars over hoe huisartsen geldzorgen kunnen signaleren, dit bespreekbaar maken en juist doorverwijzen. Dit zetten we door in 2024. We doen dit samen met NEO, SAN en Bindkracht10. De huisarts blijft een belangrijke vindplaats voor inwoners met geldzorgen. De samenwerking tussen zorg en hulp bij geldzorgen kan beter en daar zetten we op in.  

Doel: We willen intergenerationele werkloosheid doorbreken
Activiteiten

  • We bestrijden kinderarmoede door het aanbieden van kindregelingen via onze partner Stichting Leergeld Nijmegen en inzet op meer en betere financiële educatie, zo dragen we bij aan het tegen gaan van kansenongelijkheid.

Langdurig opgroeien in armoede heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen kunnen minder meedoen, wonen in een minder veilige omgeving, doen het minder goed op school en voelen zich minder waard (NJI). Onze partner Stichting Leergeld heeft een groot bereik en doet al vele jaren goed werk. We breiden de doelgroep vanaf september 2023 tot september 2025 tijdelijk uit naar 0 tot 4-jarigen, zodat ook de allerjongsten mee kunnen doen.

Doel: We bieden aanvullende gemeentelijke regelingen die participatie bevorderen aan inwoners vanaf 18 jaar
Activiteiten

  • We gaan door met het vereenvoudigen van de toegang tot de inkomensondersteunende regelingen en ontwikkelen de digitale Meedoen-pas verder door.

We zorgen voor één digitale poort waar inwoners gemakkelijk en direct kunnen zien op welke regelingen zij recht hebben. Daar kunnen ze deze ook meteen aanvragen. De Meedoenregeling, het busabonnement en de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) zijn hier al op aangesloten. Het platform dat de digitale poort vormt, ontwikkelen we verder door zodat het ook mogelijk wordt andere regelingen aan te sluiten zoals de kindregelingen, studietoeslag, bijzondere bijstand en de Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ).

  • We werken samen met een onderzoeksconsortium om meer werkende armen te bereiken.

In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en andere 100.000+ gemeenten werken we aan nieuwe manieren om meer werkenden met een laag inkomen te bereiken. Deze groep komt (nog) niet naar de gemeente toe om hulp te vragen als zij geldzorgen hebben. Daarom werken we in 2024 samen om nieuwe experimenten uit te voeren om dit bereik te vergroten. Zo houden we een campagne voor de Meedoenregeling via Marktplaats en werken we samen met sleutelfiguren in de wijk.

Ambitie: We willen dat alle Nijmegenaren kunnen voorzien in hun levensonderhoud

Doel: We verstrekken uitkeringen en individuele toeslagen op basis van wettelijke regelgeving
Activiteiten

  • We bereiden ons voor op de wijziging van de Participatiewet en passen waar nodig onze uitvoering aan.

Niet de regels, maar de mens centraal zetten. Dat is het uitgangspunt van het conceptwetsvoorstel Participatiewet in balans. Door een samenhangend pakket van ruim 20 maatregelen wil de regering de Participatiewet weer in balans brengen. Er moet meer evenwicht komen tussen de 3 kernelementen: bestaanszekerheid, participatie en handhaving. Dat evenwicht moet worden bereikt door de menselijke maat centraal te zetten en uit te gaan van vertrouwen. Daar hebben wij in Nijmegen al een start mee gemaakt door de visie Mens als middelpunt te hanteren. Daarnaast is vereenvoudiging van de Participatiewet een belangrijk uitgangspunt. Een van de wettelijke wijzigingen is bijvoorbeeld het aanpassen van de bijverdiengrenzen, waardoor bijstandsgerechtigden 15% van de bijverdiensten mogen houden als opstap naar werk. In 2024 zullen wij inwoners informeren over de komende wijzigingen.

Doel: We bieden aanvullende gemeentelijke regelingen voor inwoners die daarvoor in aanmerking komen
Activiteiten

  • We steunen de Voedselbank in hun pilot met een supermarktmodel.

Inwoners die te weinig geld overhouden om aan voedsel en kleding te besteden kunnen een beroep doen op de Voedselbank. De Voedselbank werkt aan een pilot waarin ze ervaring op willen doen met een supermarktmodel om de klanten meer keuze te bieden. Wij volgen deze pilot en steunen de Voedselbank indien nodig. We vinden het bovendien belangrijk dat ook mensen met een laag inkomen gezond kunnen eten en hebben aandacht voor voldoende groente en fruit in de voedselpakketten en supermarkt.

Doel: We voorkomen dat er (problematische) schulden ontstaan en/of dat schulden onnodig hoger worden door het bieden van preventieve ondersteuning, vroeg signalering en nazorg
Activiteiten

  • We proberen armoede- en schuldensituaties zoveel mogelijk te voorkomen.

We willen Nijmegenaren met geldzorgen eerder, sneller en beter helpen. We zien te vaak dat mensen die al in de problemen zitten, ook nog te maken krijgen met oplopende schulden. Daarom zetten we in 2024 in op preventie en vroegsignalering om zo schulden te voorkomen. In de Nijmeegse aanpak staat de inwoner centraal. Dat houdt in dat we naast de financiële situatie ook rekening houden met andere leefgebieden. Zoals gezondheid, de woonsituatie en werk.  We zetten in dit kader structureel in op de Financieel Experts in de Wijk (FEW). In 2024 werken we met nieuwe afspraken voor de FEW. In deze afspraken hebben we meer aandacht voor de positie van de FEW in de wijk. De FEW krijgt meer ruimte om samen te werken met andere partijen in de wijk, zoals Buurtteams en vrijwilligers van de Stips. Wij maken afspraken met de FEW over hoe zij inwoners eerder, sneller en beter kunnen helpen. Via de inzet van vroegsignalering sporen we zo mensen met betalingsachterstanden op en bieden hen laagdrempelige hulp. In 2024 hebben wij bovendien extra aandacht voor jongeren met geldzorgen en schulden.  

Doel: We bieden dienstverlening aan huishoudens met financiële problemen en begeleiden huishoudens met problematische schulden en kleine ondernemers (MKB-ers/ZZP-ers) om duurzaam uit de schulden te komen
Activiteiten

  • We continueren het Jongerenperspectieffonds.

In 2023 zijn we begonnen met het Jongerenperspectieffonds. In 2024 breiden we het aantal jongeren dat gebruik maakt van het Jongerenperspectieffonds uit. Om de jongeren weer perspectief te bieden, kijken we samen met de jongeren op alle leefgebieden wat zij nodig hebben. Op basis daarvan werken we een plan van aanpak uit. Dit plan kan gaan over het afbetalen van schulden, het volgen van een opleiding of het doen van werk. Daarbij krijgt de jongere professionele ondersteuning van een schuldhulpverlener, maar ook van ervaren jongerenwerkers. De begeleiding voor deze jongeren is intensief en er is veel ruimte voor maatwerk tijdens de trajecten.

  • We zetten het Ondernemerspunt Geldzorgen voort.

Het Ondernemerspunt Geldzorgen is in september 2022 gestart en in 2023 voortgezet. De eerste resultaten van het Ondernemerspunt Geldzorgen zijn positief. Zowel qua kwaliteit van de dienstverlening als de zichtbaarheid en vindbaarheid van het loket. In de tweede helft van 2023 vindt een uitgebreide evaluatie plaats.

Lasten & baten

198.095.608

20,3 %

108.210.898

11,1 %

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:35:52 met de export van 11/06/2023 14:20:52