Economie en toerisme

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Ambitie: We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers.

Doel: We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren
Activiteiten

  • We voeren samen met ondernemers een programma uit voor 2024 om de lokale economie een impuls te geven.
  • We blijven inzetten op het organiseren van 'toevallige ontmoetingen' tijdens twee gerichte netwerk- en inspiratiebijeenkomsten per jaar.
  • Met onze subsidie aan de stichting RvN@ dragen we bij aan het versterken van het economisch ecosysteem voor het MKB .
  • Met onze actieve bijdrage aan Logistics Valley regio Nijmegen zorgen we voor versterking van de logistieke sector. Dit doen we samen met het bedrijfsleven en het onderwijs.
  • We nemen actief deel aan de stuurgroep Port of Nijmegen en investeren in een economisch sterke en toekomstbestendige haven.
  • We geven in regionaal verband uitvoering aan de activiteiten uit de Regionale Agenda Arnhem – Nijmegen op de speerpunten Internationale clusters, human capital, duurzame logistiek, versterking werklocaties en Ondernemerschap MKB, bruisende binnenstad en toerisme.
  • Met subsidie aan StartUp Nijmegen ondersteunen we scholieren, studenten, starters en ondernemers bij hun eerste stappen in het oprichten van een bedrijf.
  • Via ons Scale-Up-programma zorgen we voor maatwerk op de thema’s ruimte, talent, financiering en professionalisering voor snelgroeiende bedrijven in de verschillende kansrijke sectoren.

Doel: We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech
Activiteiten

  • We versterken onze speerpunten en zorgen voor een scherpere positionering door samen met onze partners actieplannen te ontwikkelen en uit te voeren.
  • We zijn lid van The Economic Board (TEB) en dragen bestuurlijk en ambtelijk bij aan het ontwikkelen en uitvoeren van de agenda van TEB.
  • We werken samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen om de doelstellingen op het gebied van health en high tech aan te laten sluiten bij de regionale economische ambities.
  • We stimuleren ondernemerschap en dragen bij aan het aantrekken van bedrijven door financieel bij te dragen aan  Briskr.
  • We investeren met partners in de kwaliteit en groei van onze campussen als cruciale plek voor bedrijvigheid en innovatie binnen de clusters health en high tech. Dit doen we onder andere door een Gebiedsvisie voor Campus Heijendaal op te stellen en uitvoering te geven aan de Ontwikkelvisie Winkelsteeg.
  • We stimuleren open innovatie door financieel bij te dragen aan het Chip Integration Technology Center (CITC).
  • We investeren in de samenwerking tussen de Nijmeegse campussen door regie te nemen om te komen tot samenwerking onder de noemer  ‘campus Nijmegen’.
  • We dragen bij aan projecten die als doel hebben te zorgen voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt binnen de sectoren health en hightech.

Doel: We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen
Activiteiten

  • We ondersteunen de initiatiefnemers van Via-T in het ontwikkelen van hét kenniscentrum voor circulaire en duurzame bouw en techniek.
  • We implementeren via het Regionaal Mobiliteitsteam de geleerde lessen van de pilot Honk1 in de verdere ontwikkeling van het Regionaal Werkcentrum. We verkennen en ondersteunen nieuwe initiatieven als deze kansrijk zijn om beweging te krijgen op de arbeidsmarkt.
  • We dragen bij aan programma’s om de positie van techniek en ICT in het onderwijs te bevorderen.
  • We starten met het opzetten van een traineeprogramma en het verbeteren van de integratie en huisvesting voor expats. Het project Lifeport welcome center draagt hiertoe bij en is succesvol gestart.
  • We dragen bij aan de samenwerking met Werkbedrijf, UWV, universiteit, HAN en ROC waarbij we elkaar versterken.
  • We gaan het gesprek aan om grote (ruimtelijke) projecten, die onze stad gaat uitvoeren, te versterken op Human Capital.
  • We investeren, samen met de afdeling publiekszaken, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de Radboud Universiteit in het Lifeport Welcome Center en betrekken daarbij actief de regio(gemeenten).

Doel: We ondersteunen ondernemers en bedrijven, waarbij we kansen benutten om ondernemerschap en innovatie te stimuleren
Activiteiten

  • We bezoeken actief bedrijven en investeren in het relatiemanagement.
  • We verzorgen de dienstverlening via het OndernemersPunt.
  • We ondersteunen Start Up Nijmegen als stichting en bij diverse projecten, zoals het buddynetwerk, partnernetwerk, StartUp junior en ‘Word je eigen baas’
  • We ondersteunen projecten van ondernemers die bijdragen aan het versterken van ondernemerschap en innovatie.
  • We ondersteunen snelgroeiende bedrijven bij hun toekomstperspectieven.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om het aanvragen van vergunningen door bedrijven te vergemakkelijken.
  • Voor de stad zijn de bedrijven belangrijk, maar dit geldt ook voor de kennisinstellingen. We investeren in een duurzame relatie met deze instellingen.
  • We stimuleren ondernemerschap, vooral projecten die door ondernemers zelf zijn aan gedragen, en kijken daarbij met nadruk ook naar sociaal/impact ondernemerschap en projecten in de creatieve sector.
  • We zetten ondernemers aan meer duurzaam te ondernemen en mogelijkheden voor circulair ondernemen te benutten.

Doel: We zorgen voor goede en duurzame werklocaties
Activiteiten

  • Het Ondernemersfonds voorziet in de financiering van het werklocatiemanagement. We ondersteunen initiatieven om het werklocatiemanagement te professionaliseren.
  • We monitoren de aantrekkelijkheid van ons vestigingsklimaat en benutten kansen om de werklocaties te verbeteren.
  • We hebben een onderzoek laten doen naar de kantorenmarkt. De resultaten zijn een bouwsteen voor de Omgevingsvisie en worden o.a. gebruikt voor de gebiedsvisies Stationsomgeving en Campus Heijendaal.
  • Op de belangrijkste werklocaties in de stad zijn de meeste banen geconcentreerd. We hebben een scan laten maken van het huidige aanbod aan werklocaties in de stad om in beeld te brengen wat de sterke en zwakke punten zijn. De resultaten zijn bouwstenen voor de Omgevingsvisie . Daarnaast stellen we op basis van de resultaten een uitvoeringsprogramma op, gericht op verdere versterking van de werklocaties.
  • We versterken de economische positie door te investeren in professionalisering van het havenmanagement voor een toekomstbestendige haven. Waarbij op een aantal onderwerpen wordt samengewerkt met Tiel en Arnhem.  
  • We dragen bij aan de uitwerking van de gebieds- en ontwikkelvisies in bestemmingsplannen van onder andere Winkelsteeg, Engieterrein, Stationsomgeving en De Grift. Ook geven we Winkelcentrum Dukenburg een impuls samen met BRO/Stadskracht. We zorgen daarbij voor een goede en duurzame inbedding van de economische functies.
  • We stemmen in regionaal verband, vraag en aanbod van werklocaties op elkaar af. In 2024 werken we samen aan een nieuw Regionaal Programma Werklocaties. Dit RPW krijgt meer kwalitatieve accenten .
  • We investeren € 3,8 miljoen in een duurzaam bedrijvenpark De Grift/Rietgraaf met o.a. een aantrekkelijke groene ruimte.  We werken een revitaliseringsplan voor de bestaande terreinen de Rietgraaf en industrieterrein Oosterhout uit. Belangrijk is dat het oude deel van de Grift goed aansluit bij het nieuwe bedrijventerrein de Grift en de zittende bedrijven daar goed kunnen blijven ondernemen.
  • We werken aan de realisatie van het nieuwe terrein de Grift  als een aantrekkelijke vestigingslocatie voor logistieke dienstverleners die passen bij ons lokale en regionale DNA. Daarnaast biedt de Grift ruimte voor vestiging/uitbreiding van lokale bedrijven.
  • Op basis van de in 2021 uitgevoerde quickscans verduurzaming bedrijventerreinen kunnen we ondernemers handvatten bieden bij het verduurzamen van de bedrijventerreinen TPN-West, Winkelsteeg, de Grift en Bijsterhuizen.
  • We ondersteunen duurzame en circulaire projecten en initiatieven van bedrijven en instellingen.

Doel: We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad
Activiteiten

  • We bereiden grote ingrepen in de openbare ruimte voor, zoals de herinrichting van de Burchtstraat- Augustijnenstraat-Plein 1944, Ziekerstraat, Joris Ivensplein, Westelijke Waalkade, Vlaams Kwartier en de ringstraten. Vergroening, klimaatadaptatie en kwaliteitsverbetering staan hierbij voorop.
  • We hebben een agenda voor de Binnenstad 2026 opgesteld, die de koers beschrijft voor de langere termijn en voeren in 2024 een breed palet aan acties uit op het gebied van ondernemerschap, groen, bereikbaarheid, levendigheid en een schone en prettige binnenstad.
  • Een groene binnenstad draagt bij aan leefbare binnenstad. We willen de binnenstad aanzienlijk vergroenen en doen dit zelf (met gemeentelijk groen en bomen) én met bewoners en ondernemers via een stimuleringsprogramma.
  • We steunen het Huis voor de Binnenstad om tot een nog betere samenwerking te komen met ondernemers, vastgoedeigenaren en anderen in de binnenstad.
  • We innen reclamebelasting ten gunste van het binnenstadsfonds.
  • Waar nodig pakken we leegstand aan. Gebieden waar grote leegstand ontstaat transformeren we naar andere functies. We geven initiatieven in leegstaande panden een kans.
  • Voor een schone en prettige binnenstad is een prettig verblijfsklimaat een belangrijke vereiste. Dit vraagt om kleine ingrepen als bankjes, toiletten en verlichting.
  • We hebben het vastgoedeigendom in de binnenstad in kaart gebracht. We kijken naar belemmeringen en kansen, ook van het huidige bestemmingsplan. Tegelijkertijd gaan we voorzichtig om met het toevoegen van nieuwe winkelmeters. We zetten in op betere samenwerking met vastgoedpartijen.
  • Voor bezoekers is het belangrijk om snel op de plek van bestemming te komen. Dit vraagt om een “logische binnenstad”. We investeren in reeds bestaande wegbewijzering en routes en verbeteren deze, daar waar dat nodig is. We geven fietsers- en scooterparkeren de ruimte om zich goed te kunnen bewegen in de binnenstad. Ook stellen we de bewaakte fietsenstallingen ruimer open en voeren we publieksacties uit om mensen hier beter op te wijzen.
  • We starten de voorbereidingen om de binnenstad in de toekomst autoluw te maken, waarbij we onder andere op zoek gaan naar mogelijkheden voor minder parkeervoorzieningen, voor goede transferia met een overstap naar frequent OV. Ook bekijken we de mogelijkheden voor het inzetten van zogenaamde hop on – hop off busjes.

Ambitie: We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel
Doel: We profileren de unieke kracht van health & high tech
Activiteiten

  • Samen met Arnhem, OostNL, de Groene Metropool Regio, The Economic Board en de provincie werken we aan een krachtige nationale en internationale regioprofilering
  • We zoeken aansluiting bij landelijke initiatieven van NBTC en NFIA om ook daar onze H&HT sectoren te profileren
  • Met het Health & High Tech spoor op IntoNijmegen zorgen we ervoor  dat de innovaties van onze clusters health en high tech ook bij het grotere publiek bekend worden
  • We ondersteunen evenementen die bijdragen aan de profilering van de clusters, zoals  het Health Valley event en de RF-conferentie.
  • We organiseren een ‘health en hightech weekend’ waarin een innovatief thema, bedrijf of instelling centraal staat en benutten hierbij de ervaring die we in 2023 hebben opgedaan bij het eerste health en hightech weekend met het thema ‘Parkison op Maat’.
  • Door een subsidie aan INNOVATE stimuleren we de verbinding tussen wetenschap en ondernemerschap rondom urgente en relevante thema’s zoals AI.
  • We profileren Nijmegen als innovatieve kennisstad samen met onze kennisinstellingen en lokale bedrijven tijdens de Vierdaagse(feesten).

Doel: We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter
Activiteiten

  • We werken samen met evenementen die bijdragen aan de profilering van Nijmegen als oudste en jonge bruisende stad.
  • We werken samen met Arnhem en omliggende gemeenten aan diverse projecten om de vrijetijdseconomie te versterken, onder andere op het gebied van duurzaamheid. We doen dit steeds op drie schaalniveaus: Arnhem-Nijmegen, Rijk van Nijmegen en Nijmegen. Versterking van de vrijetijdseconomie vindt ook plaats aan de hand van diverse projecten uit de nog op te stellen Uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie.
  • We actualiseren de beleidslijn rond hotels en andere horeca. Deze actualisatie levert bouwstenen op voor de nieuwe Omgevingsvisie.
  • We gaan door met succesvolle projecten zoals bijvoorbeeld de schrijfopdrachten en de Vrede van Nijmegen Penning.
  • We geven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen invulling aan regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen. Hierbij zorgen wij ervoor dat deze toeristische promotie aansluit bij onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030.

Doel: We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad
Activiteiten

  • We geven uitvoering aan de convenanten die zijn afgesloten met de organisatoren van de Zevenheuvelenloop, MOJO/EDH, Stichting, de Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
  • We hebben (meerjarige) subsidierelaties met organisatoren van evenementen, te weten Stichting de Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE.
  • We zijn opdrachtgever voor de kermis en geven hiermee uitvoering aan het nieuwe plan voor de kermis.
  • We beheren de evenementen in onze stad via een evenementenkalender. Zo voeren we regie over ons evenementenaanbod volgens de in het evenementenbeleid vastgelegde voorrangscriteria.
  • We houden het locatiegebonden evenementenbeleid actueel en gaan op zoek naar nieuwe evenementenlocaties in de openbare ruimte.
  • Na het succesvolle circulaire bekerproject tijdens de Vierdaagse gaan we aan de slag met nieuwe manieren om evenementen te verduurzamen.
  • We stimuleren evenementenorganisatoren om hun evenement toegankelijk te houden voor iedereen.
  • Het aanbod in de winterperiode gaan we versterken door de Nijmeegse Winterweken te laten ontwikkelen de komende 3 jaren en koppelen dit aan het Glazen Huis.
  • We onderzoeken de economische en toeristische impact van onze evenementen door middel van effectmetingen.

Lasten & baten

7.656.476

0,8 %

1.728.570

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 13:35:52 met de export van 11/06/2023 14:20:52